Ik heb een alleenstaand paard

Er kunnen allerlei omstandigheden zijn waardoor jouw paard alleen staat. Dat is geen ideale situatie. Paarden zijn veel gelukkiger met een ander paard samen.

Staat jouw paard alleen en wil je daar wat aan doen? Neem dan contact met ons op. Samen met jou zoeken we naar een goede oplossing. Mogelijke oplossingen zijn:

• Zoeken naar een ander paard dat past bij de jouwe en die bij jouw paard in de wei kan
  • Zoeken naar een plek in de buurt waar jouw paard in het gezelschap van anderen kan gaan wonen
  • Twee eenzame paarden die bij elkaar in de buurt staan, bij elkaar zetten, afwisselend op de ene en de andere plek
  • Bemiddeling bij het afstand doen van een paard
  • Bemiddeling bij het zoeken van een paard
  • En nog andere creatieve oplossingen, zie de pagina over de verschillende oplossingen.

Er is een goede match gevonden! En dan?

Als twee eenzame paarden voor het eerst bij elkaar gaan, is dat best spannend. Zullen ze elkaar wel accepteren, komt er geen gevecht waarbij ze gewond kunnen raken? Wat als ze uitbreken? Zullen ze elkaar niet verdringen bij voer of water? De angsten zijn heel begrijpelijk, maar in de praktijk valt het erg mee. Zie ook de handleiding gemaakt door paardengedragsdeskundige en ambassadeur Margriet Markerink.

De beste strategie is, om de paarden eerst bij elkaar in de buurt te brengen, zonder ze zomaar bij elkaar te zetten. Laat ze eerst op een afstandje met elkaar kennis maken, bv met een (stroom)draad of een hek ertussen. Ze kunnen dan op hun eigen tijd elkaar begroeten, en zich terugtrekken als ze dat willen. Maar meestal zijn paarden heel blij om eindelijk gezelschap te hebben. Een nieuw maatje wordt meestal enthousiast begroet.

Paarden leren snel

Natuurlijk willen paarden wel graag weten wat ze aan elkaar hebben. Het gebeurt weleens dat paarden elkaar terechtwijzen, als de ander te opdringerig is bijvoorbeeld. Niet elk paard heeft even goede sociale vaardigheden. Gelukkig blijkt dat paarden zich heel goed kunnen aanpassen aan elkaar en snel leren hoe met de ander om te gaan.

Natuurlijk hangt dit ook een beetje van de combinatie af. Een jonge speelse ruin zal zich misschien wel relaxed voelen bij een oude merrie, maar dan valt er weinig te spelen. De meest geslaagde ‘matches’ zijn bij een (kleine) kudde, waar het eenzame paard zelf kan kiezen met wie die bevriend wil raken, of twee paarden die qua leeftijd en temperament op elkaar lijken.

Onze hulp is vrijblijvend en kosteloos. Wij zijn vooral blij dat je je paard gezelschap gunt! Dus aarzel niet om contact op te nemen met Margreet via paardenbijelkaar@gmail.com of 06 – 41496165

sponsor

Spetter en Comet

Bekijk deze video van Comet en Spetter, die elkaar vonden en dolgelukkig zijn met elkaar. Of lees het verhaal van Kees, die in een kudde kwam wonen.