Kom ook naar de Eefdese groendag op 14 juli

Campinggevoel

Voedselbossen, moestuinen, theetuinen, permacultuur initiatieven, bloemrijke bermen, dierenweitjes, schapenbegrazing, groene schoolpleinen. Allemaal voorbeelden van hoe inwoners proberen bij te dragen aan biodiversiteit, voedselproductie en vooral ook: hun eigen welzijn. Want er zijn tal van onderzoeken die aantonen dat een groene omgeving gezond is. Dat mensen er ontspannen, dat ze met kennis van planten gezonder gaan eten, dat ze (elkaar) ont-moeten, dat ze er veel dingen leren, dat ze zich verbinden. Kortom: dat ze er zowat een vakantiegevoel van krijgen als ze met elkaar in de natuur (bezig) zijn.

En waarom zou dat alleen in augustus op de camping in Zuid-Frankrijk kunnen? Terwijl er hier om de hoek een prachtige Gorsselse heide en een buitengebied liggen die vragen om een biodiverse & klimaatbestendige toekomst. Ook de gemeente Lochem vindt dat: een nieuw adoptiebeleid voor openbaar groen geeft ruimte voor burgerinitiatief.

Omdat wij weten dat er diverse mensen rondlopen met ideeën zoals boven genoemd, organiseren we de Eefdese groen dag, een netwerkdag waarbij ook mensen uit omliggende kernen welkom zijn.

De organisatie ligt in handen van Nicole Aarts en Tjitske Ypma. Tjitske is aangesloten bij Stichting De Lynx uit Wageningen, die groene projecten realiseert en groene projecten als deze wil stimuleren. De dag wordt echter ook gedragen door Stichting Marke Gorsselse heide, CBS Bargeweide en het Samen boeren initiatief. Uitgenodigd zijn ook scholen, imkers, gemeente en organisaties als IVN en Rijkswaterstaat die met de sluis bezig is. Kom je ook?

Wat kun je verwachten?

De dag begint om 16 uur op basisschool CBS Bargeweide. Deze plek is in transitie: er komt een dierenweide bij, het schoolplein wordt vergroend evenals het gebouw.
We luisteren naar een korte presentatie over voedselbos Brummen, waar inwoners elkaar inmiddels weten te vinden en veel groen in ontwikkeling is. Daarna zijn er korte pitches van Stichting Marke Gorsselse heide, Samen boeren, en een ieder die wil aansluiten.

Hierna begint om 17 uur het speeddaten. Alle gasten krijgen van te voren de mogelijkheid om zich voor 2 ontmoetingen op te geven, die aan statafels 10 minuten mag duren. De derde ontmoeting blijft open, die kan na het horen van de presentaties worden ingevuld. We maken geen onderscheid in vraag en aanbod, omdat we geloven dat iedere vrager ook een aanbieder kan zijn.

Om 17.45 begint de potluck: iedere gast wordt gevraagd iets te eten mee te nemen om te delen. Tijdens het eten is er ook alle gelegenheid om nog door te praten.

Om 19 uur komen we weer bij elkaar en horen we ideeën terug die zijn uitgewisseld en kijken samen naar een vervolg. Zo krijgen we het Franse camping gevoel wel jaarrond in Eefde!

Om 19.30 uur sluiten we af.

Praktisch

Waar: CBS Bargeweide, Bargeweg 3 Eefde
Wanneer: zondag 14 juli van 16 tot 19.30
Voor wie: genodigden en alle andere aanhakers met groene ideeën of ambities.

Voor vragen en suggesties en opgeven (gewenst, maar niet verplicht):
Tjitske 06 41 49 61 65 t.ypma@delynx.nl
Nicole 06 18 24 04 04 nicole.aarts.arts@gmail.com

Praktisch: breng zelf je bord, beker en bestek mee. Voor drinken wordt gezorgd.