Schooldag van de duurzaamheid: doe ook mee!

Stichting de Lynx ondersteunt van harte de initiatieven van Stichting Schooldag van de duurzaamheid. Zij laat kinderen kennis maken met de Junior Global goals, door te doen. Ze leren over grondstoffen en recycling, over energie, water en klimaat. En hoe alles met elkaar samenhangt. In hun eigen leefomgeving. De Junior Global Goals zijn een vertaling van de 17 Sustainable Development Goals van de VN, waaraan 101 gemeenten zich inmiddels (februari 2021) hebben gecommitteerd.

Er zijn vier varianten waar scholen aan mee kunnen doen. Variant 1 is gratis en kan zonder medewerking van de gemeente door scholen zelf worden aangevraagd. Het bestaat uit een filmpje over de Junior Global Goals en een leuke workshop over eerlijke en duurzame kleding.  Variant 2 is een uitgebreider programma van een halve dag en kan ook door scholen zelf aangevraagd worden. Variant 3 is net als variant 4 voor gemeenten om aan hun scholen aan te bieden. Variant 3 biedt een landelijk programma van een halve dag. Variant 4 is het meest uitgebreid en biedt een heel dagprogramma, waarin kinderen op excursie gaan en lokale ondernemers en organisaties op school komen om samen aan de slag te gaan met de Junior Global Goals.

In het hele land hebben al 150 scholen meegedaan aan een van de varianten van de Schooldag van de duurzaamheid. Zie hier een filmpje van de Schooldag van de duurzaamheid in Rheden in 2019 (variant 4) ‘Meest inspirerende’ SDG gemeente Rheden beveelt de Schooldag van harte aan.

Doe je ook mee?

Ben je gemeente of school, meld je dan via de website voor een van de varianten. Heb je vragen? Mail naar info@sdvdd.nl

Verder kijken?

Nog even kijken wat er in andere gemeenten is gebeurd? Zie de website van de schooldag van de duurzaamheid