Groendak aanleggen heeft veel voordelen

Groen dak - De Lynx

Bloemen, bijen en vlinders op het dak. Prachtig? Leg dan een Groendak aan. Het heeft veel voordelen: het draagt bij aan biodiversiteit, het isoleert, het helpt tegen hittestress buiten en het geeft een waterbuffering. Ook verhoogt het het rendement van zonnepanelen.

Geschikt dak
Niet ieder dak is geschikt. De constructie moet voor een lichtgewicht groendak tenminste 45 kilo per m2 kunnen dragen. Dit staat vaak op de bouwtekening, die vaak nog in te zien is via het gemeente archief (als je hem nog niet in huis hebt). Ook kun je het zelf meten of een constructeur vragen. Dat laatste kost circa € 200.

Afhankelijk van het draagvermogen van je dak kun je kiezen voor een lichtgewicht sedumdak tot een daktuin met zelfs struiken. Ook zijn er variaties denkbaar; dat je op de ene plek sedum doet en op een andere plek bijvoorbeeld bloemen en kruiden. Je kunt zelfs een vogelvijvertje op je dak aanleggen!

groen dak - de lynx

Aanbieders
Voor de keuze en aanschaf van een groendak kun je terecht bij verschillende aanbieders. Zoals Groendaktotaal, Groendak, Groendakcoach en Sempergreen. Let hierbij op de hoeveelheid plantjes per m2, dat scheelt nogal. De prijzen variëren van € 24 per vierkante meter voor een simpel sedum zelf leg pakket bij Groendak (en 5-8 plantjes per m2) tot € 65 per m2 voor een totale service en een biodiversiteitsdak met heuvels en bloemen en kruiden bij Groendakcoach (8-12 plantjes per m2). De prijs wordt goedkoper naarmate je meer vierkante meters hebt. Dus het samen met dorps- of stadsgenoten doen loont! In ons geval gaan we voor Groendaktotaal die in ons geval met bijna 200 m2 12-14 plantjes per m2 levert voor € 38,50 (zelf aanleggen). In sommige gemeentes zoals Wageningen is er subsidie (€ 20/m2) beschikbaar. De prijzen liggen iets hoger bij een schuin dak.

Hoe je het het beste aanlegt hangt af van het systeem: zijn het matten of cassettes bijvoorbeeld? In elk geval moet je dak goed worteldicht zijn voor je begint. Vraag bij je leverancier om de aanleg instructies.

Aanleg en Onderhoud
Vervolgens vraagt het groendak ook nog wel wat onderhoud: het mag soms bemest, eventueel onkruid kan worden weggehaald en het is slim om de aanleg niet midden in de zomer te doen, want dan kan het verdrogen. Een sedumdak dat eenmaal ligt, is echter wel bestand tegen een stootje. Een kruidendak vraagt mogelijk wat vaker een sproeibeurt.

Wil je meer weten? Kijk eens op de website van Wageningenduurzaam.nl

Ga je over tot uitvoering, dan vinden we het heel leuk een foto te ontvangen van het resultaat! Mail naar tjitske.ypma@stichtingdelynx.nl
We zullen het met plezier delen op website en social.