Uitvoering 2019/2020

• Naar aanleiding van een idee van Stichting De Lynx is er door communicatiebureau De Lynx een POP3 project gestart om de opbrengsten van voedselbossen meetbaar te maken.
  • Paardenbijelkaar. Paarden zijn kuddedieren en worden ongelukkig als ze alleen moeten leven. We brengen eenzame paarden bij elkaar.
  • Aanzet tot Proeftuin Gorselse Heide. Er ligt een voorstel voor een gebiedsproces bij Marke Gorsselse heide. Het doel is om nieuwe duurzame initiatieven in de omgeving van de heide te stimuleren en te ondersteunen. De combinatie van groene initiatieven vormt een nieuwe proeftuin of landgoed.
  • Groen schoolplein CBS De Bargeweide in Eefde. Behalve een dierenweide komt er ook een groen schoolplein met aandacht voor biodiversiteit.
  • Project met zoogdierenvereniging voor meer habitat voor kleine wilde zoogdieren.

Mogelijke projecten voor de komende periode:

• Voedselbossen onder windturbines. Windmolens vragen ruimte, voedselbossen ook. Waarom deze twee niet combineren? Een onderzoekssubsidie is aangevraagd bij Tauw foundation.
  • Project stimuleren ecologische bermen.
  • Nieuwe lokale projecten Operatie Steenbreek in Wageningen.

Eerdere initiatieven van medewerkers van Stichting De Lynx:

• Mooi Binnenveld. De ontwikkeling van 280 hectare natuur met particulier geld/crowdfunding
  • Energy Escape bus: een mobiele escape room die je de uitdagingen van klimaatverandering laat voelen.
  • PuurFair/Appelparade: 6000 mensen per jaar inspireren met duurzame workshops en producten
  • Organisatie Rhedense Schooldag van de duurzaamheid 2019. 500 kinderen aan de slag met de 7 kinder global goals in de vorm van onder andere het openbreken van hun schoolplein, boerderij excursie en repair café