egel - wildcamera

Wild in je Achtertuin

Heb je dat ook wel eens, dat je een gat in je tuin ziet en je afvraagt of het een holletje is? En wat daar dan woont? Of dat je aan uitgewaaierd blad ziet dat er een gast is geweest, maar niet weet welke? En dat hij zelfs nog poepjes of haar heeft achtergelaten, wat je niet weet te determineren, maar het je wel heel nieuwsgierig maakt? Dan is een cameraval iets voor jou!

Tel ze met de camera!

Met het project “Wild in je Achtertuin” willen we in zoveel mogelijk tuinen camera’s plaatsen, die zichtbaar maken welke bijzondere bezoekers er in die tuinen leven. Een cameraval maakt foto’s van alles wat beweegt. Denk aan egels, hazen, wezels of misschien zelfs vossen. Wildlife fotograferen in jouw eigen achtertuin! Tel jij ze mee met de camera? Wij stellen de camera ter beschikking.

Je leert zo niet alleen bij over welke dieren er leven in je tuin, maar je leert ook hoe je je tuin (nog) aantrekkelijker kan maken voor deze soorten. Want je kunt de dieren natuurlijk ook een handje gaan helpen. Je kunt bijvoorbeeld een doorgang in de schutting maken, door bladerhoekjes te koesteren of door drinkwater aan te bieden. Fijn voor soorten als egels, marters en eekhoorns.

Waarom tellen met de camera?

Wageningen Universiteit en de Zoogdiervereniging zijn benieuwd waar zoogdieren zoals egels, marters en eekhoorns uithangen. Want, steeds meer dieren zoeken de stad op en maken gebruik van groen in voor- en achtertuinen. Door gegevens van stads- en dorpsbewoners (jou!) op te halen met de wildcamera, krijgen wetenschappers zicht op waar de dieren zich bevinden. Fijn voor de wetenschap, maar ook heel fijn voor de zoogdieren. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat meer dieren een goed onderkomen kunnen vinden in de stad.

Resultaten

Wil je al een beeld krijgen van het wild dat anderen al vastlegden? We houden hier een pagina bij van binnenkomede nieuwsberichten van mensen met een wildcamera in de achtertuin.

Hoe kun je meedoen?

• Je beschikt over een tuin, waar de camera vier weken kan worden neergezet
  • Je beschikt over een computer om beelden mee te kunnen verzenden en om ze mee uit te lezen

We zoeken zowel deelnemers als vrijwilligers

1. Ben je in het bezit van een tuin en heb je zin om te kijken wat er in jouw tuin leeft? Meld je dan als deelnemer aan via het deelnemersformulier via deze link. Daarna ontvang je automatisch alle instructies over het project.
  2.  Wil je het materiaal van deelnemers controleren en registeren in een dataverwerkingssysteem? Meld je dan aan met een mail naar rob.janmaat@stichtingdelynx.nl

Het project is mogelijk gemaakt door het Cultuurfonds en de provincie Gelderland.