Schoolpleinen subsidie op, en nu?

Stichting de Lynx heeft zich afgelopen jaren ingezet om de vergroening van twee schoolpleinen ter hand te nemen: die van de Bargeweide in Eefde en de Prins Bernhardschool in Velp. Het heeft heel wat moeite gekost om de plannen voor de vergroening van twee schoolpleinen naar tevredenheid van iedereen te maken. Maar uiteindelijk is het  gelukt: schoolleiding, leerkrachten en ouderraden enthousiast en bereid om te gaan uitvoeren! Ook de cofinanciering is gedekt.

Alle voorbereiding voor niks

Dat werd ons door de provincie ook aangeraden. In 2019 werd op een informatiemiddag benadrukt: je kunt beter goed beslagen ten ijs komen. Daar hebben we dus lange tijd aan gewerkt. Voor de

zekerheid hadden we (vanuit Stichting de Lynx) in september nog gevraagd of de provinciale subsidiepot nog niet leeg was. “Nee hoor, er is voor zeker nog 20 scholen geld,” kregen we te horen. Twee maanden later zijn we zo ver dat we voor twee scholen subsi

die kunnen aanvragen. Maar nu blijkt dat alles voor niks is geweest. Er is opeens geen subsidie meer. Oja, en de regeling houdt op te bestaan dus ook volgend jaar geen kans.
Het vreemde aan de regeling is, dat het verplicht is om een ontwerp bij de aanvraag te voegen. Dat betekent dat de aanvrager dus al verplichtingen aan moet gaan voordat er een toezegging is. Om die reden hebben we voor de zekerheid in september gebeld met de vraag of er nog budget is.

Er is behoefte aan de groene schoolpleinen

Wat is nu het gevolg? Teleurgestelde kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiding van twee scholen: de Bernhardschool in Velp en de Bargeweide in Eefde. Zij verheugen zich op een vernieuwd en groen schoolplein.  Er is al over gesproken, er zijn al ideeën, er zijn dromen. Op het huidige plein in Eefde is het slecht toeven: er is te weinig te doen/te ontdekken/te maken, waardoor de niet-voetballende kinderen zich vervelen en gaan pesten. Op het plein in Velp verzamelen alle kinderen zich in de pauze in de bosjes die er wel zijn (max 10% va het hele plein). In de zomer is het plein bloedheet door gebrek aan schaduw/groen/bomen.

En nu?

Stichting de Lynx probeert een oplossing te vinden met de provincie en de betreffende scholen. Het meeste werk zat hem in de voorbereiding en is al gedaan. Daarom hebben we leden van Provinciale Staten gevraagd wat hier aan te doen is. Zij hebben hier aandacht voor gevraagd bij Gedeputeerde Peter Drenth. Hij gaat zich buigen over dit probleem. Om hem behulpzaam te zijn, hebben we 29 december 2021 alsnog een subsidieaanvraag ingediend. We wachten op reactie.
Wil je meehelpen of bijdragen? Zie onze contactpagina
Er zijn al 40 kindertekeningen met dromen, ideeën en wensen:
Er is ook al een ontwerp voor de Bargeweide, dat enthousiast is ontvangen: