Groene schoolpleinen

Werkt u op een basisschool? En wilt u graag het beste voor uw leerlingen? Wij helpen u graag aan een groen schoolplein! Update 8-12-2021: Provincie subsidie houdt op. We kijken wat er nog wel mogelijk is op nieuwe locaties. Zie ook het nieuwsbericht.

Wat is een groen schoolplein?

Hét groene schoolplein bestaat niet. U kunt het zo groot en zo gek maken als u zelf wilt. Maar het is in ieder geval een plek waar kinderen in contact komen met de natuur: waar ze kunnen beleven en ontdekken en kunnen spelen met natuurlijke elementen. Wat betekent dit in de praktijk? Dat tegels maken plaats voor gras, struiken, bomen en zand. Dat kinderen klimmen op heuveltjes, door tunnels kruipen of zich verstoppen in een hut van wilgentakken. En misschien is er wel een moestuin of een waterpomp en is er iets te timmeren in een timmerschuurtje (met groen dak).

Veel voordelen

Een groen schoolplein biedt veel voordelen. Voordelen voor de kinderen, de leerkrachten, het schoolgebouw én de natuur. Veel scholen kiezen voor een groen schoolplein, omdat een groen schoolplein:
  • een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van het kind
    • Betere motoriek
    • Betere concentratie
    • Meer creativiteit
    • Groter denkvermogen
    • Meer sociale vaardigheden
  • én bijdraagt aan een mooiere, gezondere (werk)omgeving.
    • Een gezondere buitenlucht
    • Een betere waterafvoer
    • Meer verkoeling op hete dagen
    • Een mooier aanzicht van de school
    • De mogelijkheid om buiten les te geven
    • Meer biodiversiteit

Ja, ik wil een groen schoolplein. Wat nu?

Een groen schoolplein is een prachtige investering, maar ligt er niet van de ene op de andere dag. De aanleg ervan start vaak al bij 5000 euro. Misschien heeft u die middelen op dit moment niet. Gelukkig zijn er subsidies beschikbaar, maar een voorwaarde is dat de school ook eigen budget inbrengt. Wellicht zijn er fondswervingsacties nodig om het budget sluitend te krijgen. Vervolgens moet er een goed ontwerp en een plan van aanpak komen voor de uitvoering én het onderhoud van het groene schoolplein.

Wat kan Stichting de Lynx voor u betekenen?

Stichting de Lynx kan zich voorstellen dat er veel op uw school afkomt als u een groen schoolplein wilt. Wij kunnen u hierin ontzorgen. We helpen te helpen zorgen voor een gedragen plan en ontwerp. We regelen de financiën door de subsidie aan te vragen en een wervingsplan te ontwikkelen. Ook koppelen wij u aan bedrijven die veel ervaring hebben met de aanleg van groene schoolpleinen. Wij hebben hierin een rijk netwerk, dus u heeft iets te kiezen. Uiteraard mag u zelf ook een bekende aannemer erbij betrekken. Bovendien kunnen wij de communicatie regelen gedurende het project richting bijvoorbeeld de ouders en omgeving.

Contact

Wilt u meer weten? Neem dan contat op met Tjitske Ypma: E. t.ypma@stichtingdelynx.nl, T. 0641496165