Voedselbos recepten tool is af, maak er gebruik van!

Wil je een steentje bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering, een nieuw gewas uitproberen of de biodiversiteit vergroten? Overweeg eens een bos(je) aan te planten!

Nu lentes droger worden, is het verstandig in het najaar nieuwe bomen en heesters aan te planten. Er is dan voldoende tijd voor de wortels van de plant om te acclimatiseren in vochtige omstandigheden voor de lente losbarst. Natuurlijk moeten nieuwe boompjes het eerste en soms ook het tweede jaar nog wel bewaterd worden in tijden van droogte.

Wat zijn nu leuke bomen voor in je tuin of op je land? Bomen die misschien naast mooi ook nog eetbaar zijn? Hiervoor is net een leuke nieuwe tool ontwikkeld, die van de Voedselbosrecepten.

In dit project zijn zes voedselboslandschappen ontworpen en zeven recepten. Kies één van de recepten, en kies vervolgens jouw grondsoort en grondwaterstand. Als je dat doet en je ziet plantsoorten rood worden, dan weet je dat die voor jouw grondsoort en/of grondwaterstand niet aangeraden worden en dat je daar een vervanger voor moet vinden.

Verder zijn er leuke ontwerpen te vinden voor allerlei verschillende uitgangssituaties: van bestaand naaldbos op de Veluwe tot een weideperceel in de uiterwaarden van de Rijn. En van plekken zonder bezoekers naar druk bezocht recreatieterreinen.

Opbrengsten

Bij het ontwikkelen van de recepten is uitgegaan van de voorwaarde dat het boslandschap iets oplevert: een combinatie van inkomen (voedsel en hout), klimaatbestendigheid, CO2– en stikstofreductie en vooral biodiversiteit. In het project maken twee landgoederen hun bos biodiverser, twee melkveehouders verbreden hun bedrijven als voorbereiding op de toekomst, een fruitteler wil meer dan rijen appels en een landeigenaar wil kijken of er een voedselbos mogelijk is op een perceel met een heel hoge grondwaterstand.

Het project is gefinancierd door de Europese Unie en provincie Gelderland en uitgevoerd door communicatiebureau De Lynx in samenwerking met The Plant/Voedsel uit het bos, Stichting Probos en Stichting Voedselbosbouw Nederland. Het voorziet in ontwerp, plantenlijst, kosten- en opbrengstramingen.

Eigenaars vertellen op Voedseluithetbos.nl over hun wensen. Een jong stel in Kilder bij Doetinchem, Yvon en Gerwin Hollander, gaat een melkveehouderij omvormen tot voedselbos met camping. “Het zou mooi zijn als het hier straks stikt van de dieren en vlinders en mensen die zich verbinden met de natuur en elkaar”, vertelt Yvon in de film. De Dorskamp in Wageningen is een inmiddels drukbezocht recreatiebos, waar de nieuwe generatie samen met de oude generatie biodiversiteit gaat verhogen. In plaats van Douglas sparren en Amerikaanse eik wordt er een diverse bosrand gecreëerd waar meer soorten baat van gaan hebben en wat uit meerdere lagen gaat bestaan.

Neem je ook een kijkje en zet je in oktober (of november) de schop in de grond? Ga hier naar de uitleg of hier naar de receptentool.