Nieuwe matches Paarden bij Elkaar

Paarden bij elkaar

“We zijn geslaagd !!!! Dank je wel voor alle reacties !!!” schrijft Mirella Sharena Jilanah op de Facebookpagina van Paarden bij Elkaar. Het is een van de geslaagde matches tussen eenzame paarden, in dit geval gaat het om een mooie Shetlander die wordt gekoppeld aan een “heel braaf mini ruintje met blauwe ogen”.

In de laatste maanden zijn er veel nieuwe acties binnen het project Paarden bij Elkaar. Onze nieuwe coördinator Margreet Hermsen brengt nieuw elan, en dat leidt naar succes. Al eerder kreeg Shetlander Koekie gezelschap. En er staan nog een aantal vragen open, onder meer van de Belgisch Warmbloedmerrie Indigo. In de praktijk blijkt dat het niet altijd makkelijk is om tot een goede match te komen. De paardeneigenaren hebben hun eigen wensen en ideeën, dat moet maar net passen. En niet iedereen wil accepteren dat paarden niet gelukkig zijn als ze alleen staan, ze staan niet open voor de suggestie om hun eenzame paard te koppelen aan een ander paard.

Maar gelukkig zijn er ook voldoende mensen die hier wel wat aan willen doen en zich per mail aanmelden bij Margreet of hun vraag op het Facebookaccount van ‘Paarden bij Elkaar’ plaatsen. Volg alle activiteiten op de website en Facebook: we gaan weer de nodige paarden blij maken!

NB1 De shetlander op de foto is een andere dan beschreven in de introtekst.

NB2. Paarden bij Elkaar werd in 2023 ook genoemd in een artikel in NRC (13 juli 2023). Tekstpassage: Sarah Pesie van Dier&Recht is blij met het werk van Stichting de Lynx: via hun Facebook-pagina ‘Paarden bij elkaar’ koppelen ze paarden – een soort ‘datingclub’ voor paarden. Tjitske Ypma (45) van De Lynx: “We denken dat we door goed voor te lichten een hoop mensen aan het denken zetten. Bij de meeste eigenaren is het ook geen kwestie van onwil: ze wéten het vaak gewoon niet.” Ze merkt dat dat inmiddels begint te veranderen. “Veel mensen reageren toch op onze berichten, of op de flyers die we in de bus doen bij huizen waar we een paard alleen in de wei zien staan. Dan laat iemand ons bijvoorbeeld weten dat ze een paard heeft dat wel een maatje kan gebruiken. Wij plaatsen dan een oproepje: wie wil er bij Ollebolleke in de wei staan? Soms heb je dan ineens een ‘match’ te pakken. En zijn er twee paarden in één klap gelukkig, want dat is wat we vaak terug horen.”