Welke zoogdieren verblijven in jouw groene omgeving?

Scharrelt er ’s nachts misschien een egel door de tuin? Klauteren er eekhoorns in de conifeer? Of sluipt er een vos langs het huis? Het zal veel stads- en dorpsbewoners verbazen hoe belangrijk hun tuin voor zoogdieren is. Zelfs vossen en dassen weten de stad te vinden! Met het project ‘Wild in je achtertuin’ kan iedereen dat met eigen ogen zien: leen een wildcamera en je ontdekt vier weken lang welke zoogdieren de tuin bezoeken.

Afgelopen voorjaar zijn we gestart met ‘Wild in je achtertuin’ en inmiddels zijn er 50 tuinen in beeld gebracht door middel van een wildcamera die alles wat beweegt vastlegt. We hebben al mooie beelden binnen gekregen van alles wat kruipt en sluipt door de Nederlandse tuinen. Zangvogels en egels zijn tot nu toe de meest gefotografeerde dieren!

Groen weten, is groen doen

Wie weet welke dieren graag gebruik maken van de tuin, is meer geneigd wat voor deze dieren te doen, zo leert de ervaring. Als je weet dat er een egeltje in je tuin komt, wil je misschien wel extra groen aanplanten en wat afgevallen bladeren laten liggen zodat ze kunnen schuilen of een nestje kunnen maken. Of het gebruik van pesticiden terugschroeven. Egels eten ongewervelde zoals insecten. Door het gebruik van bijvoorbeeld insecticiden en slakkenkorrels is er minder voedsel voor egels. Egels en andere insecteneters zijn de meest natuurlijk manier om insecten in je tuin onder controle te houden.

Deelnemers geven hun ‘scores’ door aan Wageningen Universiteit en de Zoogdiervereniging. Die gebruiken deze gegevens voor wetenschappelijk onderzoek naar zoogdieren in het stedelijk gebied. Daarnaast ontvangen ze een rapportje met de resultaten van jouw tuin, voorzien van adviezen hoe de tuin nog aantrekkelijker kan worden voor zoogdieren.

Initiatiefnemers

Het project ‘Wild in je achtertuin’ is een initiatief van Stichting de Lynx, Zoogdiervereniging, Wildlife Monitoring Solutions, Wageningen UR en het bureau Silvavir. Het project is mogelijk gemaakt door het Cultuurfonds en de provincie Gelderland.