Wild in je Achtertuin: “Biodiversiteit is van groot belang voor de natuur”

Scharrelt er ’s nachts misschien een egel door de tuin? Klauteren er eekhoorns in de conifeer? Het zal veel stads- en dorpsbewoners verbazen hoe belangrijk hun tuin voor zoogdieren is voor voedsel, rust of een plek voor hun nest. Met het project ‘Wild in je achtertuin’ kan iedereen dat met eigen ogen zien: leen een wildcamera en je ontdekt vier weken lang welke zoogdieren jouw tuin bezoeken. We spraken deelnemers die dieren in hun tuin gespot hebben en wat ze na deelname aan het project gedaan hebben om hun tuin verder te vergroenen. Sijmen Schoustra vertelt.

Waarom heb je deelgenomen aan het project?

Wij hebben best een grote tuin in het buitengebied van Wageningen en ik spot weleens muizen en konijnen. Maar ik verwacht wel dat er meer (zoog)dieren leven in onze tuin of in de omgeving. Het leek mij leuk om dit te ontdekken. Daarnaast willen we onze toekomstige tuin groener inrichten en diervriendelijker maken. Meedoen aan het project heeft ons inzicht gegeven en op een onverwachte en leuke manier meer geleerd over een fijne leefomgeving voor (zoog)dieren. Het doet echt iets met je bewustwording over je tuin.

Bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek vind ik ook belangrijk. Deze combinatie van het verzamelen van informatie over dieren in je tuin, tips voor vergroening en verzamelen van data voor onderzoek sprak mij aan.

Hoe belangrijk vind je een groene/diervriendelijke tuin?

Een groene tuin is belangrijk voor de biodiversiteit. Deze biodiversiteit is van groot belang voor de natuur: als je veel verschillende soorten planten en bloemen in de tuin hebt, trekt dit ook verschillende soorten dieren aan. Wij willen op ons stuk grond een nieuw huis laten bouwen en daarnaast onze tuin meer vergroenen en zo inrichten dat dieren zich welkom voelen.

Heb je voor het project maatregelen genomen om de tuin te vergroenen/diervriendelijker te maken?

We hebben een grote tuin met gras, struiken en bomen. We hebben een coniferenhaag en een houtwal zodat we een rustplek hebben voor kleine dieren. We hebben schapen lopen in de wei en hebben hiervoor hekken om de tuin; dat is natuurlijk niet zo bevorderlijk voor dieren in de tuin.

Wat voor beelden hebben jullie gezien van jullie tuin en waren jullie verrast?

We hebben mooie beelden van eekhoorns, konijnen en katten. We hadden verwacht dat we meer dieren in de tuin zouden spotten omdat we groen wonen. We weten natuurlijk niet of de dieren net niet in de buurt van de wildcamera zijn geweest of dat het ligt aan de voorzieningen in onze tuin.

Hebben jullie na deelname aan het project iets aan jullie tuin gedaan?

We gaan zeker aan de slag met onze tuin om het moment dat ons nieuwe huis er staat. We denken dat we zeker wat kunnen doen aan toegankelijkheid van de tuin. Het feit dat we een hek voor de schapen maakt de tuin minder toegankelijk. We willen daarom nadenken over kleine dingen die we hier kunnen toepassen zoals gaten in de hekken om te zorgen voor een poortje voor bijvoorbeeld egeltjes. Ook een idee is bijvoorbeeld klimop, Gelderse roos of kamperfoelie over de hekken te laten groeien.

Het lijkt ons een goed idee om eens iemand met verstand uit te nodigen om naar onze tuin te laten kijken voor tips. Dit gaat ons zeker helpen!

Meedoen?

Geïnspireerd geraakt en wil jij jouw tuin natuurvriendelijker inrichten? We denken graag met je mee! Niet alleen fijn voor de dieren, maar een groene tuin heeft ook andere voordelen. Een groene tuin werkt verkoelend, fijn met de steeds warmer wordende zomers, en het helpt om wateroverlast te verminderen. Een koele, groene tuin zorgt daarnaast ook voor een schonere lucht. Meld je nu aan via deze link en ontdek ook welke dieren er in jouw tuin leven.