Wild in je Achtertuin: “We gaan nu onze tuin nog diervriendelijker maken”

Scharrelt er ’s nachts misschien een egel door de tuin? Klauteren er eekhoorns in de conifeer? Het zal veel stads- en dorpsbewoners verbazen hoe belangrijk hun tuin voor zoogdieren is voor voedsel, rust of een plek voor hun nest. Met het project ‘Wild in je achtertuin’ kan iedereen dat met eigen ogen zien: leen een wildcamera en je ontdekt vier weken lang welke zoogdieren jouw tuin bezoeken. We spraken deelnemers die dieren in hun tuin gespot hebben en wat ze na deelname aan het project gedaan hebben om hun tuin verder te vergroenen. Jan Buiter vertelt.

Waarom heb je deelgenomen aan het project?

“We wonen bij het Nationaal Park Dwingelderveld, een nat heidegebied met veel dieren. We hebben zelf een eigen wildcamera. Toen we via via hoorden van dit project, leek het ons goed om mee te doen. Zo weten wij niet alleen wat er in onze tuin rondscharrelt, maar delen we deze informatie ook voor wetenschappelijk onderzoek en krijgen we tips om misschien nog iets te verbeteren in onze tuin.”

Hoe belangrijk vind je een groene/diervriendelijke tuin?

We wonen in een groene omgeving. We willen uiteraard graag dat onze omgeving natuur blijft en dragen daar graag aan bij. Een diervriendelijke tuin is niet alleen leuk, maar ook erg nuttig! Veel dieren hebben namelijk een functie in de tuin. Denk aan bijen en vlinders die bloemen bestuiven of vogels die ongewenste insecten eten.

Hebben jullie voor het project maatregelen genomen om de tuin te vergroenen/diervriendelijker te maken?

“Onze tuin is nu omrand door eikenbomen. Ook groeien er veel lage struiken en planten. Daar vinden verschillende dieren hun plekje om te schuilen of een nest te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan laagblijvende coniferen voor egels en vogels. Ook staan er nu appel- en perenbomen in de tuin. Leuk en lekker voor ons, maar ook voor de vogels. We kijken goed naar een variëteit aan bomen en struiken voor meer biodiversiteit.”

Wat voor beelden hebben jullie gezien van jullie tuin en waren jullie verrast?

“Op de camera spotten we egels, konijnen, hazen en vogels. We weten dat er ook dassen rondscharrelen in onze tuin. We vinden het jammer dat deze niet op de foto staan. Ons gazon staat namelijk op z’n kop door deze dieren, daar zijn we natuurlijk niet blij mee. Maar we zouden wél willen weten wat we kunnen doen om ze een betere plek te geven, zodat ze het gazon met rust laten.”

Hebben jullie na deelname aan ‘Wild in je achtertuin’ iets aan jullie tuin gedaan?

“We vonden het heel leuk om de camera in de tuin te hebben. We hebben nu een beter beeld van de dieren hier. We denken dat onze tuin al groen genoeg is, maar kijken we graag naar andere maatregelen denk aan een goede drinkplek voor dieren”.

Meedoen?

Geïnspireerd geraakt en wil jij jouw tuin natuurvriendelijker inrichten? We denken graag met je mee! Niet alleen fijn voor de dieren, maar een groene tuin heeft ook andere voordelen. Een groene tuin werkt verkoelend, fijn met de steeds warmer wordende zomers, en het helpt om wateroverlast te verminderen. Een koele, groene tuin zorgt daarnaast ook voor een schonere lucht. Meld je nu aan via deze link en ontdek ook welke dieren er in jouw tuin leven.