Eefdese Groendag succes

schoolplein Eefde

De eerste Eefdese Groendag was een succes. Zo’n vijftig mensen kwamen 14 juli naar de Bargeweide om kennis te maken met groene dorpsgenoten en ideeën uit te wisselen. Ook waren er diverse initiatieven uit de omgeving, zoals Chantal van Genderen van voedselbos Brummen, Mooi Binnenveld uit Wageningen en het bestuur van Marke Gorsselse heide.

Eefdese groendag
Potluck op Eefdese groendag

Vergroenen

Na een voorstelronde en inspirerende verhalen gingen mensen in groepjes onder bomen of aan tafels op het schoolplein zitten om ideeën verder te verkennen. Zo was er het initiatief Samen Boeren, dat een toekomst ziet voor een gezamenlijke boerderij. Marke Gorsselse heide nodigde mensen uit aan te haken, waar landgoed De Verbinding wel oren naar had. Ook schooldirecteur Henk Pepping van CBS de Bargeweide ziet graag groene initiatieven om te verbinden met het onderwijs. Het vergroenen van het schoolplein staat dit najaar op de agenda. Wethouder Henk van Zeijts luisterde met belangstelling naar de plannen en vertelde dat de gemeente Lochem open staat voor mooie groene initiatieven.

Tevreden

Kinderen die mee kwamen vermaakten zich met de door ouders gemaakte klimboom op het plein, met het maken van blije bijen allen -gesponsord door Bio-Ron- en het bakken van een broodje boven het vuur. Volwassenen genoten van elkaars recepten, zoals salades, pannenkoeken of Arabische venkelsoep. Initiatiefnemers Nicole Aarts en Tjitske Ypma zijn tevreden. “Er zijn veel nieuwe contacten gelegd, afspraken gemaakt, ideeën gegroeid, plannen ontwikkeld. We gaan het zeker een vervolg geven. Want samen maken we Eefde nog mooier!”