Met zoogdiervereniging werken aan vergroening tuinen

De Zoogdiervereniging en Stichting de Lynx gaan samenwerken aan een project om tuinbezitters uit te dagen hun tuinen te vergroenen. Uit initiatieven op lokale schaal bleek dat er bij veel mensen animo is met een wildcamera op zoek te gaan naar zoogdieren in de tuin. En dat dat hen aanzet tot het groener houden van de tuin.

Landelijk initiatief

Daarom willen we nu een landelijk initiatief starten om tuinbezitters in heel Nederland op te roepen een eigen, nieuwe of geleende wildcamera te plaatsen en mee te ‘tellen’ welke zoogdieren gebruik maken van onze voor- en achtertuinen.

Citizen science

Deelnemers delen hun wildcamerabeelden met anderen via een online platform en kunnen die ook beschikbaar stellen voor wetenschappelijk onderzoek naar zoogdieren in, zo is het idee. Dit onderzoek staat namelijk nog in de kinderschoenen en is zeer geholpen met alle data die deelnemers met hun camera’s verzamelen; een mooie vorm van citizen science.

Beide organisaties gaan de ideeën de komende maanden uitwerken tot een concreet projectplan.

foto: hermelijn in de tuin, Ellen van Norren, zoogdiervereniging